Varukorg: kr

Om du inte är nöjd

Har du synpunkter på handläggningen av ditt ärende eller är det något annat som inte har fungerat som det ska?

Här får du information om hur du går tillväga om du har ett klagomål.

1. Vänd dig till den som behandlat ärendet.

Om du inte är nöjd med beslutet i ett ärende eller hur du blivit bemött kan du vända dig till den som handlagt ärendet. Detta är oftast tillräckligt för att situationen eller eventuella oklarheter ska klaras upp.

2. Begär omprövning av beslutet

Är du missnöjd med beslutet i ditt skadeärende kan du begära omprövning genom att skicka ett mail till skador@sensorforsakring.se. Du ska skriftligen framföra hur du vill att beslutet ändras och varför. En skadereglerare kommer efter detta att meddela ett nytt beslut; ett omprövningsbeslut.

3. Kontakta Sensors Klagomålsansvarige

Är du missnöjd även med omprövningsbeslutet, eller har du synpunkter på försäkringsförmedlingen, kan du framställa ett klagomål till Sensor Försäkrings klagomålsansvarige. För att så snabbt och effektivt som möjligt kunna ta ställning till ditt klagomål behöver vi få skriftlig information om vad du anser är fel.

Vi tar tacksamt emot ditt klagomål via adressen klagomal@sensorforsakring.se. Du kan också skicka ett brev till klagomålsansvarige på adress:

Sensor Försäkring

Klagomålsansvarige

Box 84 971 03

Luleå

Klagomålsansvarige gör en fristående prövning av ärendet och kan därför behöva lite tid för att fatta beslut. Vår målsättning är att återkomma så snart som möjligt, med en återkoppling inom två veckor med besked om hur ärendet kommer att hanteras.

Klagomålsansvarige kan pröva de flesta ärenden men det finns några undantag, till exempel ärenden som inte först har omprövats på berörd avdelning.

Klagomålsansvarige prövar inte ärenden där mer än ett år förflutit efter det aktuella beslutet eller bemötandet som du inte är nöjd med.

4. Vänd dig till extern nämnd eller domstol, eller få rådgivning

När prövningsmöjligheterna inom Sensor Försäkring är uttömda, kan du vända dig till extern nämnd eller domstol för prövning. Önskar du rådgivning finns även ett antal olika alternativ, se nedan.

Alternativ för tvistlösning

Allmänna reklamationsnämnden
Du kan alltid vända dig till Allmänna reklamationsnämnden, ARN, som prövar privatpersoners försäkringstvister, utom tvister rörande vållande vid trafikolyckor eller medicinska bedömningar.
ARN är en statlig myndighet och prövningen är kostnadsfri. Försäkringsbolaget följer som regel nämndens rekommendationer i enskilda skadefall.
Telefon: 08-508 860 00 Fax: 08-508 860 01
www.arn.se

Personförsäkringsnämnden
Personförsäkringsnämnden prövar ärenden som gäller medicinsk bedömning i sjuk- och olycksfallsförsäkring eller hem- och reseförsäkring.
Kontaktuppgifter samt hemsida för vidare information finner du nedan:
Personförsäkringsnämnden
Box 24067
104 50 Stockholm
Telefon: 08 – 522 787 20
www.forsakringsnamnder.se/personforsakringsnamnden/provning-i-namnden-pfn/

Trafikskadenämnden 

Trafikskadenämnden är fristående från försäkringsbolagen och verkar för en enhetlig och skälig personskadereglering inom trafikförsäkringen. Vissa ersättningsfrågor är obligatoriska och ska alltid prövas av nämnden.

Sensor hjälper dig i samband med den obligatoriska prövningen. Det finns andra frågor där vi inte är skyldiga att inhämta yttrande.

I dessa frågor kan du själv begära prövning hos Trafikskadenämnden via en särskild blankett som finns på Trafikskadenämnden eller deras webb.

Adress

Trafikskadenämnden

Box 24048

104 50 Stockholm

Start TSN (trafikskadenamnden.se

Allmän domstol

Du kan få din tvist med Sensor prövad av tingsrätten. Om du har rättsskyddsförsäkring kan den ersätta en del av rättegångskostnaderna.

Rådgivning

Konsumenternas försäkringsbyrå

Konsumenternas Försäkringsbyrå ger privatpersoner oberoende och kostnadsfri vägledning om försäkring och pension men prövar inte tvister. Konsumenternas Försäkringsbyrå gör också oberoende jämförelser av privata försäkringar och pensionsförsäkringar.

Kontakt

0200-22 58 00
Konsumenternas försäkringsbyrå
Box 24215
104 51 Stockholm

Konsumenternas Bank- och finansbyrå

Konsumenternas Bank- och finansbyrå ger privatpersoner oberoende och kostnadsfri vägledning i frågor som rör banker, fondbolag eller andra finansiella institut, men prövar inte tvister. Konsumenternas Bank- och finansbyrå gör också oberoende jämförelser av bland annat kontokort och tar fram privatekonomiska kalkyler.

Kontakt

0200-22 58 00
Konsumenternas Bank- och finansbyrå
Box 24215
104 51 Stockholm

Konsumenternas Bank- och finansbyrå

Konsumentverket

Till Konsumentverkets upplysningstjänst Hallå konsument vänder du dig med frågor om köp av varor och tjänster, avtal, reklamationer, hållbara val och annat du behöver hjälp med.

Kontakt

0771-525 525
Hallå konsument
Box 48
651 02 Karlstad

Kommunala konsumentvägledningen

Många kommuner erbjuder konsumentvägledning. Kontakta din kommun eller besök kommunens hemsida för mer information.